محل تبلیغات شما

معلم پای تخته داد می­زد

صورتش از خشم، گل­گون بود

و دستانش به زیر پوششی از گـرد، پنهان بود

ولی آخرکلاسی­ها

لواشک بین خود تقسیم می­کردند

وآن یکی در گوشه‌ای دیگر، جوانان» را ورق می­زد؛

برای این­که بی­خود، های‌وهو می­کرد و با آن شور بی‌پایان

تساوی­های جبری را نشان می‌داد.

با خطی خوانا به روی تخته‌ای کز ظلمتی تاریک،

غمگین بود،

تساوی را چنین بنوشت: یک با یک برابر است».

از میان جمع شاگردان، یکی ‌برخاست؛

همیشه یک نفر باید به پا خیزد.

به آرامی سخن سر داد:

تساوی، اشتباهی فاحش و محض است».

نگاه بچه‌ها ناگه به یک سو خیره گشت و

معلم، مات بر جا ماند

و او پرسید: اگر یک فرد انسان، واحد یک بود؛

آیا یک با یک برابر بود؟»

سکوت مُدهِشی بود و سؤالی سخت.

معلم، خشمگین فریاد زد: آری، برابر بود».

و او با پوزخندی گفت:

اگر یک فرد انسان، واحد یک بود؛

آن­که زور و زر به دامن داشت، بالا بود و آن­که

قلبی پاک و دستی فاقد زر داشت، پایین بود؟

اگر یک فرد انسان، واحد یک بود؛

آن­که صورت نقره­گون چون قرص مَه می‌داشت، بالا بود

و آن سیه­چرده که می­نالید، پایین بود؟

اگر یک فرد انسان، واحد یک بود؛

این تساوی زیر و رو می­شد.

حال می‌پرسم: یک اگر با یک برابر بود؛

نان و مال مفت­خواران از کجا آماده می‌گردید؟

یا چه ‌کس دیوار چین‌ را بنا می‌کرد؟

یک اگر با یک برابر بود؛

پس که پشتش زیر بار فقر خم می­شد؟

یا که زیر ضربه شلاق له می‌گشت؟

یک اگر با یک برابر بود؛

پس چه‌ کس آزادگان را در قفس می‌کرد؟»

معلم ناله‌آسا گفت:

بچه‌ها در جزوه‌­های خویش بنویسید:

یک با یک برابر نیست.».

انتصاب یک هرمزگانی به عنوان مشاور علمی رییس شورای عالی استانهای کشور

دکتر فرهادی: حضور هرمزگانی ها در وزارتخانه ها ضمانت پیشرفت استان است

مذاکرات هسته ای و وظیفه ی ما در قبال آن

یک ,برابر ,بود؛ ,انسان، ,واحد ,فرد ,با یک ,یک برابر ,فرد انسان، ,انسان، واحد ,یک فرد

مشخصات

برترین جستجو ها

آخرین جستجو ها

laxavapo قطار زندگی pilifilmsnow پایگاه اطلاع رسانی ظهور دیوان اشعار حضرت علامه حسن زاده آملی افق مهر سنجش پی سی naconnichet casivati hasstenhundne